Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/piotrles/domains/samomoto.pl/public_html/libraries/adodb5/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 458
Płyny eksploatacyjne, o których musisz pamiętać

Płyny eksploatacyjne, o których musisz pamiętać

Płyny eksploatacyjne, o których musisz pamiętać

Aby auto działało sprawnie, należy je zaopatrywać w dobrej jakości płyny eksploatacyjne: olej silnikowy, płyn hamulcowy oraz płyn chłodniczy.

To właśnie te płyny zapewniają prawidłowe hamowanie, chłodzenie i nagrzewanie silnika w trakcie jazdy. Dlatego też każdy kierowca ma obowiązek zadbać o to, aby ilość oraz jakość płynów eksploatacyjnych w jego samochodzie były zgodne z wyznaczonymi odgórnie standardami, gwarantującymi bezpieczeństwo na drodze. Nasuwa się w związku z tym pytanie: jak sprawdzić, czy w aucie mamy wystarczająco dużo wspomnianych płynów i jak je uzupełniać w razie niedoboru?

 

Olej silnikowy

Przy decyzjach zakupowych dotyczących oleju silnikowego powinniśmy kierować się każdorazowo zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Na ogół nowoczesne silniki wymagają oleju typu long life, który ma tę zaletę, że należy go wymieniać mniej więcej raz na 3 lata (po 30 000 przejechanych kilometrów). Ponieważ silnik może absorbować olej, należy co jakiś czas sprawdzać poziom tego drugiego (bagnetem olejowym) – jeśli wskutek eksploatacji samochodu się obniży, wymagane jest niezwłoczne uzupełnienie niedoboru. W trakcie pomiaru silnik powinien być rozgrzany, ale wyłączony.  Jeśli ślad po oleju znajduje się mniej więcej pośrodku, w tej samej odległości zarówno od wartości minimalnej, jak i maksymalnej – wskazuje to na optymalny poziom.

 

Płyn hamulcowy

Jeśli chodzi o wybór płynu hamulcowego, nie może być on dowolny – powinniśmy sugerować się zaleceniami znajdującymi się w instrukcji obsługi pojazdu. Ponieważ płyn hamulcowy wchłania z powietrza wodę, która pogarsza jego jakość i skuteczność, należy wymieniać go mniej więcej co 2 lata (według oficjalnych szacunków 1% wody obniża skuteczność hamowania o 15%). W przeciwnym razie możemy narazić się na duże niebezpieczeństwo, np. w trakcie gwałtownego hamowania.

 

Płyn chłodniczy

Podobnie jak w przypadku dwóch powyższych płynów eksploatacyjnych, wybór płynu chłodniczego powinien być podyktowany wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi. Jakkolwiek wielu kierowców miesza ze sobą różne rodzaje płynów chłodniczych, to jednak fachowcy zgodni są co tego, że lepiej używać jednego płynu, zalecanego przez producenta. W razie gdyby konieczne okazało się uzupełnienie niedoboru, bezpieczniej i korzystniej dla samochodu jest dolać do zbiornika wody niż innego płynu chłodzącego. Do pomiaru cieczy przystępujemy wówczas, gdy silnik jest wyłączony i wychłodzony. Dlaczego? Ponieważ im gorętszy silnik, tym większa objętość płynu chłodniczego – pomiar w takich warunkach nie będzie miarodajny. Przy zmianie płynu chłodniczego warto przepłukać układ chłodzenia.

 

Płyny eksploatacyjne można kupić w sklepach motoryzacyjnych, również tych oferujących sprzedaż internetową, np. AutoCzesciZielonki.





comments powered by Disqus