Silniki diesla - co się w nich najczęściej psuje?

Silniki diesla - co się w nich najczęściej psuje?

Do niedawna diesle uważane były przez kierowców za najlepsze i najtańsze w eksploatacji silniki, choć przecież nie mają wielkiej mocy. Wraz z rozwojem technologii moc się poprawiła, ale niestety wzrosła też ich awaryjność.

Turbosprężarka

Ten podzespół jest obecnie znakiem rozpoznawczym każdego diesla. Nawet przy małej pojemności silnika gwarantuje on wysoką sprawność pojazdu. Niestety żywotność turbosprężarki uzależniona jest od sposobu jej użytkowania. "Turbo" w samochodzie eksploatowanym niezgodnie z zaleceniami producenta wytrzyma zaledwie kilka tysięcy kilometrów. Pamiętajmy też o tym, że po długim czasie działania turbosprężarki nie należy od razu gasić silnika. Sprężarka musi „odpocząć”. Zanim więc wysiądziemy z samochodu, poczekajmy chwilę. Gwałtowne zgaszenie silnika od razu po zatrzymaniu auta działa na turbosprężarkę bardzo źle. Jeżeli będziemy o nią dbać, to może nam ona służyć nawet przez 150 tysięcy kilometrów. Koszt regeneracji turbiny zależny jest od wielu czynników, jednak należy przyjąć, że za tę usługę przyjdzie nam zapłacić około 1000 zł. Wymiana elementu na nowy może nas kosztować nawet kilka tysięcy. Turbosprężarka najczęściej psuje się wskutek niewłaściwej eksploatacji.

 

Filtr cząstek stałych

Element ten został wprowadzony do samochodów w wyniku stale rosnących wymagań norm emisji spalin. Zadaniem filtra jest oczyszczanie spalin silnika ze szkodliwych cząsteczek, które nie zostały spalone w cylindrach. Aby proces ten przebiegł pomyślnie, silnik musi przez dłuższy czas pracować na wysokich i jednostajnych obrotach. Czyli aby wszystko działało poprawnie, raz na jakiś czas musimy wybrać się swoim samochodem w długą trasę, najlepiej na drodze ekspresowej lub autostradzie. Niestety filtr ten często ulega uszkodzeniu, ponieważ nie wszyscy o tym pamiętają i używają auta tylko w mieście, przez co szkodliwe cząstki nie mogą zostać usunięte, a w rezultacie filtr się zatyka i niszczy. Czyszczenie w dobrym serwisie kosztuje około 500 zł, zaś wymiana filtra na nowy – od 3 do 10 tysięcy.

 

Układ wtryskowy

Tankując samochód słabej jakości paliwem, musimy liczyć się z tym, że prędzej czy później dojdzie do uszkodzenia całego układu wtryskowego. Nowoczesne silniki diesla wyposażone są w układy Common Rail oraz wtryskiwacze pracujące pod ogromnym ciśnieniem. Ten wtrysk paliwa zaprezentowany został przez firmę Bosch oraz Fiata w roku 1997 i poprawił on kulturę pracy jednostki napędowej, pomógł  też dostosować silniki diesla do norm jakości spalin. Koszt jednego wtryskiwacza Common Rail (w zależności od generacji) może się wahać od 1000 zł do 2000 zł. Sytuacja wygląda gorzej w przypadku pompy wysokiego ciśnienia, ponieważ za nową pompę musimy zapłacić od 3000 zł do 5000 zł. Tak jak zostało to wspomniane wyżej – układ najczęściej niszczy się przez używanie paliwa o słabej jakości.

 

Podsumowanie

Niestety silniki diesla potrafią być bardzo awaryjne, jeżeli nie są eksploatowane w poprawny sposób. Naprawa lub wymiana uszkodzonego elementu może kosztować dużo. Warto więc wybrać profesjonalny serwis mechaniczny, który za rozsądną cenę przeprowadzi naprawę silnika. Dobry serwis znajdziesz tutaj.





comments powered by Disqus